سیمان چیست و چگونه تولید می‌شود؟

یکی از انواع محصولات مهم و راهبردی که سال‌هاست به دست بشر اختراع شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیمان است. این محصول، در انواع مختلفی ساخته شده که انواع آن نیز مشترکاتی داشته‌اند. یکی از مواد مشترک موجود در انواع سیمان، آهک است. در کشور ما نیز، این محصول در انواع مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شود. در این مقاله به نحوه ساخت سیمان سفید در کشورمان ایران می‌پردازیم. ما را در ادامه مطلب همراهی کنید. برای خرید انواع دستگاه بچینگ ، پمپ بتن و یا سنگ شکن  ما را در کیان بچینگ ، شرکت خدمات تجهیزات ساختمانی همراهی کنید.

سیمان سفید چیست؟

در تعریف سیمان می‌توان گفت که این محصول ماده‌ای است که موجب چسباندن ذرات به یکدیگر و نیز بوجود آوردن ماده‌ای جدید و یکدست می‌شود. از مواد اصلی تشکیل دهنده انواع سیمان، می‌توان به آهک اشاره کرد. با توجه به وجود آهک در مواد تشکیل دهنده سیمان، می‌توان گفت سیمان ترکیبی از اکسید کلسیم( آهک ) با دیگر اکسیدها مانند اکسید آلومینیوم، اکسید سیلیسیم، اکسید آهن و دیگر اکسیدهای قلیایی که در ترکیب با آب و مجاورت هوا با گذشت زمان، سخت شده و مقاوم می‌گردد.

با توجه به موارد و ترکیباتی که ذکر کردیم، سیمان می‌تواند در ترکیبات با مواد مختلفی ساخته شود. همین امر موجب تنوع در ساخت انواع سیمان مانند سیمان سفید می‌شود.

سیمان، از جمله ملات‌های آبی به شمار می‌رود. این گونه از ملات‌ها قدمت زیادی در صنعت ساختمان سازی دارند. از انواع ملات‌هایی که دردوران گذشته بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت، ترکیب خاکستر آتشفشانی، خاک آجر و آب بود. حاصل این ترکیب، ملاتی بودکه از سختی و مقاومت بالایی برخوردار بود؛ به گونه‌ای که بقایای بناهای ساخته شده با این ترکیب تا امروز نیز پرجا و قابل رویت است.

ساخت سیمان سفید چگونه است؟

برای اینکه به طور کامل و با جزئیات از مراحل ساخت سیمان سفید آگاه باشیم، نیاز به زمان زیادی داریم. اما به طور مختصر می‌توانیم چکیده‌ای از این مراحل را در اختیار داشته باشیم تا به طور کلی با روند این فرآیند آشنا شویم. ما را در ادامه مطلب با شرح مختصری از آن همراهی کنید.

مواد اولیه

برای ساخت سیمان سفید نیاز به موادی داریم که عموما از جنس آهک و رس می‌باشد. این جمله به این معنی است که برای تهیه این نوع سیمان، از مواد خام حاوی مربنات کلسیم و ترکیبات آلومینیوسیلیکات‌ها استفاده می‌شود.

استخراج مواد اولیه

معادنی که برای استخراج مواد اولیه سیمان بویژه سنگ آهک، خاک رس، مارل و سنگ گچ  مورد استفاده قرار می‌گیرند، معادن روباز هستند. استخراج این مواد نیز بوسیله چال زنی و انفجار با دینامیت صورت می‌گیرد. پس از استخراج آن‌ها، خرد کردن مواد با استفاده از انوع سنگ شکن‌ها انجام می‌شود.

مختلط کردن مواد اولیه و ذخیره سازی

بعد از اینکه مواد بوسلیه دستگاه سنگ شکن خرد شدند، به یک سالن منتقل شده تا با یکدیگر مخلوط شوند. این سال نقش انبار را نیز ایفا می‌کند. بعد از این مرحله، مواد وارد آسیاب شده تا پودر شوند.

خشک کردن مواد اولیه

در برخی مناطق که آب و هوای مرطوب دارند، مواد اولیه مانند خاک رس ممکن است مرطوب باشند، که استفاده از نیز ممکن نمی‌باشد. همین امر موجب می‌شود که این مواد را ابتدا خشک کرده سپس مورد استفاده قرار دهند.

پودر کردن مخلوط مواد خام

بعد از اینکه کواد حاصل خشک شدند، نیاز است که قبل از ورود به کوره، کاملا پودر شوند.

پختن مواد خام

قسمت اساسی این عمل در کوره انجام می‌گیرد. کوره‌ای که سیمان درون آن قرار می‌گیرد استوانه‌ای فلزی است که ظرفیت آن نیز با توجه کارخانه، متفاوت می‌باشد.

ساخت سیمان خرید دستگاه سنگ شکن تجهیزات ساختمانی بچینگ

روش‌های ساخت سیمان سفید

عمدتا برای تولید سیمان چهار روش وجود دارد.

  • روش تر
  • روش نیمه‌تر
  • روش نیمه خشک
  • روش خشک
  • روش تر و نیمه‌تر

تولید سیمان در روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عموما نیز به تکنولوژی مورد استفاده و جنس سیمان بستگی دارد. امروزه صنعت سیمان سازی از تکنولوژی‌های روز دنیا برخوردار است. البته ناگفته نماند که روش تولی سیمان‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می‎باشد.

شرکت کیان بچینگ

گروه صنعتی کیان تولید کننده تاسیسات شن و ماسه ، سنگ شکن و ماشین آلات ساختمانی با بیش از ۱۰ سال سابقه در ساخت و خدمات ماشین آلات ساخت بتن ، خدمات تجهیزات معدن، اسکرو انتقال، میکسر، نوار نقاله و تاسیسات شن و ماسه، تابلو برق مجوعه تاسیسات و ماشین آلات مربوطه آماده ارائه تمامی خدمات در این حوزه می‌باشد.

برای خرید انواع دستگاه بچینگ ، سنگ شکن و دریافت خدمات تجهیزات ساختمانی با کارشناسان ما با  تماس بگیرید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *