انقلاب صنعتی چیست؟

انقلاب صنعتی یا همان صنعتی شدن کشور‌ها، به معنی پیدایش ماشین‌های تجاری و یا تاسیس کارخانه‌هایی است که وضعیت اقتصادی آن کشور را برای همیشه دچار تحول کرده است. این انقلاب، نخست از کشور بریتانیا آغاز شد و با گذشت زمان به سایر کشورها نیز انتقال پیدا کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما در شرکت کیان بچینگ ، شرکت خدمات تجهیزات ساختمانی همراه باشید و یا برای خرید انواع دستگاه بچینگ با کارشناسان ما تماس بگیرید.

انقلاب صنعتی

انقلاب صنعتی در آخرین روزها و ماه‌های سال ۱۷۰۰ میلادی در بریتانیا بوجود آمد. در این دوره،  کشاورزی و زندگی روستایی در اروپا و آمریکا به صنعتی و شهری تنبدیل شدند. قبل از انقلاب صنعتی، فرآیند تولید و ساخت ابزار در خانه‌های مردم به شکل سنتی و دستی انجام می‌شد. مردم در آن زمان برای تولید ابزار و محصول مورد نظر خود، از ابزار و دستگاه‌های ساده و ابتدایی استفاده می‌کردند. به طور مثال، اکثر تولیدکنندگان پارچه کار خود را در کارگاه‌هایی کوچک و یا در منزل ریسندگان انجام می‌دادند.

به عبارتی این صنعت، از هزاران تولید کننده انفرادی تشکیل شده بود. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که قبل از انقلاب صنعتی وجود داشت، این بود که هر قسمت از کشور فقط در تولید یک محصول ویژه مهارت داشت.

مبدا انقلاب صنعتی

همانظور که گفتیم، انقلاب صنعتی در بریتانیا شکل گرفت و به مرور زمان به کشورهای دیگر منتقل شد. حال ممکن است این سوال در ذهنتان شکل بگیرد که چه چیزی موجب شد تا بریتانیا مبدا انقلاب صنعتی باشد؟ برای فرآیند صنعی شدن وجود معادن زغال سنگ و سنگ آهن ضروری بود. کشور انگلستان نیز معادن زغال سنگ و سنگ آهن بسیاری داشت.

علاوه بر این، بریتانیا در آن دوران از نظر سیاسی با ثبات بود و می‌توانست از مستعمره‌های خود تحت عنوان منبعی برای تامین مواد اولیه و همینطور بازار فروش محصولات تولیدی خودش استفاده کند.

اما این امر دلایل دیگری هم دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

  • تشکیلات اقتصادی انگلستان از آزادی بالایی برخوردار بودند و دولت این کشور، دخالت زیادی در امور تشکیلات اقتصادی نمی‌کرد.
  • دولت این کشور از پروژه‌های تجاری حمایت کرده و حاضر بود نیروی دریایی بزرگی را مختص به محافظت از کشتی‌های تجاری قرار دهد.
  • مردم بریتانیا به نسبت سایر کشورها با سوادتر بودند.
  • موقعیت جغرافیایی بریتانیا که در اقیانوس اطلس واقع شده بود کمک زیادی به پیدایش انقلاب صنعتی در این کشور داشت.
  • پنبه‌های تولید شده به دست برده‌های آمریکای شمالی قیمت مناسبی داشت.

برای آشنایی با زندگی در دوران انقلاب صنعتی ، چگونگی این رویداد و دریافت خدمات تجهیزات ساختمانی با ما در شرکت کیان بچینگ همراه باشید.

زندگی در دوران انقلاب صنعتی

پس از انقلاب صنعتی، محصولات تولید شده در کارخانه‌ها افزایش پیدا کرده و سطح استاندارد‌های زندگی در میان طبقه اشراف و متوسط جامعه افزایش یافت. با این وجود، باز هم طبقه کارگر و فقیر جامعه همچنان با مشکلات زیادی همراه بودند. حقوق کارگران کارخانه‌ها کم بود و همچنین شرایط کاری پرخطری داشتند. در آن دوران کودکان نیز جزو نیروی کار به حساب می‌آمدند و ساعت‌های زیادی کار می‌کردند. به عبارتی در سال ۱۸۶۰ میلادی حدود یک پنجم از نیروی کار در صنعت نساجی را کودکان کمتر از ۱۵ سال تشکیل می‌دادند.

همچنین جمعیت زیادی برای کار به مناطق صنعتی مهاجرت می‌کردند که این امر جمعیت آن منطقه را افزایش می‌داد و موجب می‌شد مردم با کمبود امکانات کافی برای تامین زندگی خود مواجه شوند. در نتیجه افزایش جمعیت یک منطقه، مشکلاتی همچون کمبود مسکن، شیوع بیماری و زندگی غیر بهداشتی را به همراه داشت.

شرایط طبقه‌ متوسط و کارگر در انگلیس پس از گذشت زمان در اواخر قرن ۱۹ میلادی بهبود یافت و دولت آن کشور، اصلاحاتی را در شرایط کاری کارگران به‌وجود آورد.

ناگفته‌های انقلاب‌صنعتی

انقلاب صنعتی اول، بین سال ۱۷۶۰ تا ۱۸۳۰ میلادی اتفاق افتاد و بیشتر در اختیار بریتانیا قرار گرفته بود. نخستین کشور اروپایی بلژیک بود که پس از انگلیس، با دگرگونی شرایط اقتصادی‌ مواجه شد. در همین زمان فرانسه هم با پدیده صنعتی شدن روبرو شد؛ اما این کشور در آن زمان درگیر انقلاب فرانسه بود. در نتیجه روند صنعتی شدن با سرعت کمتری به پیش رفت.

انقلاب صنعتی دوم حدودا با انقلاب صنعتی اول به طور همزمان شکل گرفت. به عبارتی می‌توان گفت که انقلاب صنعتی دوم در اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی بوجود آمد. در این دوره به استخراج منابعی پرداخته شد که تا قبل از این اتفاق، مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند.

شرکت کیان بچینگ

گروه صنعتی کیان تولید کننده تاسیسات شن و ماسه و تجهیزات ساختمانی با بیش از ۱۰ سال سابقه در ساخت و خدمات ماشین آلات ساخت بتن ، خدمات تجهیزات معدن، اسکرو انتقال، میکسر، نوار نقاله و تاسیسات شن و ماسه، تابلو برق مجوعه تاسیسات و ماشین آلات مربوطه آماده ارائه تمامی خدمات در این حوزه می‌باشد.

برای خرید انواع دستگاه بچینگ و دریافت خدمات تجهیزات ساختمانی ، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

و یا ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *